UNILEVER - MÜŞTERİLERLE ENTEGRE BİR TAHMİN SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI

Grup LEVERAGE: Sine Taymaz, Murathan ޞarvan, Kübra Coşar, Esra Erişen, Gökçe Turan

Proje Özeti

Hızlı tüketim ürünleri sektöründe lider şirketlerden biri olan Unilever, 170 farklı ülkede faaliyet göstererek her gün dünyada iki milyar tüketiciye ürünlerini ulaştırmaktadır. Türkiye'de 1953 yılından beri gıda, dondurma, ev bakım, kişisel bakım ve profesyonel gıda sektörlerinde lider markaları ile hizmet vererek faaliyetlerini sürdürmekte; ürünlerini Türkiye'de yer alan 7 fabrikası, 5 dağıtım merkezi ve yurtdışında bulunan üretim merkezlerinden ithal ettiği ürünler ile tedarik etmektedir. Unilever, rekabetin yüksek olduğu hızlı tüketim ürünleri sektöründe lider pozisyonunu korumak ve pazar payını arttırmak için çeşitli promosyon uygulamalarında bulunmakta; böylece, hem mevcut müşterisinin ürünlerine sadakatini arttırmayı hem de yeni müşteriler kazanmayı hedeflemektedir. Bu bağlamda, projenin ilk aşamasında promosyon planlaması için toplam talep tahmini yapılmış; eksik verileri belirli aşamaya kadar tolere edebildiği ve girdiler arasındaki gizli ve kompleks ilişkileri yakalayabildiği için Yapay Sinir Ağları Modellemesi (Artificial Neural Network Modelling) kullanılmıştır. Projenin ikinci aşamasında ise, kullanılan talep tahmini modelinin çıktıları alarak optimal promosyon uygulamalarını bir optimizasyon modeli sayesinde belirleyen, çeşitli promosyon uygulamaları senaryolarında toplam satış tahminini farklı sayısal ve grafiksel karşılaştırmalar ile kullanıcıya sunan bir karar destek sistemi tasarlanmıştır. Böylece, promosyon uygulamaları sonucunda ortaya çıkacak olan toplam satış tahmininin doğru yapılarak doğru promosyon miktarlarına ve tipine karar verilmesi; yüksek rekabet ortamında şirketin pazar payını koruması ve arttırması ve rekabetçi bir ortamda müşteri memnuniyetini arttırması; stok ve kayıp satış maliyetlerinin azaltılması sağlanacaktır.