Unilever - Kişisel Bakım Ürünlerinde Yerel Zincir Müşterileri İçin Tedarik Zinciri İyileştirilmesi

GRUP Rafta Bulunanlar: Derya Hanım ÇETİN, Ekrem DUMAN, Zehra GÜRTÜRK, Ali SAVCI

Proje Özeti

Unilever, dünyanın en büyük hızlı tüketim ürünleri şirketlerinden biri olup Omo, Dove, Knorr, Cif, Lipton gibi bilinen markaların sahibidir. Unilever Türkiye pazarına 1924 yılında girmiş olup günümüzde gıda, kişisel bakım, ev temizliği kategorilerinde sekiz fabrikada üretim yaparak faaliyet göstermektedir. Şirket modern, yerel, parfümeri, toptan ve indirim kanallarında müşterilerine ürünlerini tedarik ederek nihai tüketiciye ulaşmaktadır.

Unilever, ürünlerini perakendeciler aracılığıyla raflarda tüketicilere ulaştırmaktadır. Perakendeciler Unilever tarafından farklı kanallara ayrılarak kategorilendirilmektedir. Modern kanal tüm Türkiye’de şubelere sahip olup geniş ürün yelpazesi olan müşterilerden oluşurken parfümeri kanalı sadece kişisel bakım ürünleri satılan küçük hacimli mağazaları bünyesinde barındırır. Şirket, müşteri kanallarının farklılıklarına uygun kanala özel politikalar izleyerek kişisel bakım ürünleri sektörünün değişkenliğine daha hızlı bir şekilde ayak uydurabilmeyi istemektedir. ODTÜ tarafından proje kapsamında incelenen kanal, yerel zincir kanalıdır. Projeden şirketin beklentisi Unilever’ in 5-10 yıllık süreçteki büyüme hedeflerini göz önünde bulundurarak yerel zincir kanalındaki aksaklıkların nedenlerini saptayarak kişisel bakım ürünleri tedarik zincirinin kanala özel iyileştirilmesidir.

 Yerel zincir kanalı, yerel sermaye tarafından kurulan genellikle bir iki noktadan büyüyen ve zincir haline gelen, orta büyüklükte ürün çeşidi barındıran mağaza zincirleridir. Bu açıdan altyapı sınırlılığı başlıca sorunlarındandır. Yerel zincirler genelde zayıf bilgi işlem sistemleri olduğu için otomatik stok takibi yapamamaktadırlar. Bu yüzden de stok takibi için mağaza elemanları uğraşmakta, ancak personel yetersizliği ve sku çokluğu dolayısıyla düzenli takip yapılamamaktadır. Yerel zincir müşterilerinde görülen ortak özellikler kişisel bakım ürünlerinde rafta bulunurluk oranlarının diğer kanallara göre daha düşük olması, bu sebeple de satış kaybı yaşanmasıdır.