Türk Telekomünikasyon A.Ş. - Lojistik Sistemin İyileştirilmesi ve Lojistik Maliyetlerin Azaltılması

GRUP SelfIE: Görkem AKSOY, Evrim GENÇALP, Kubilay KIRCI, Mehmet Ali KANATLI, Serdar ÖZCAN

Proje Özeti

Turk Telekom, 1995 yılında PTT İşletmesi Genel Müdürlüğünün telekomünikasyon ve posta hizmetlerinin birbirinden ayrılması sonucunda, Türkiye'ye telefon hizmetlerini sunmak amacıyla devlet tarafından kurulmuştur. 2005 yılında Türk Telekom özelleştirildiğinde sabit hat operasyonları ve genişbant hizmetleri haricinde Avea’nın yüzde 40’lık hissesine sahip olan Türk Telekom, grup şirketleri ile birlikte bugün Türkiye’nin öncü entegre telekomünikasyon ve teknoloji hizmetleri sağlayıcısıdır ve müşterilerine sabit telefondan, GSM, data, internet ve yenilikçi yakınsama teknolojilerine kadar geniş bir hizmet yelpazesi sunmaktadır.
Turk Telekom Lojistik Sistemi, altyapı çalışmalarında kullandığı toplamda 2000 malzemenin, Turk Telekomun hizmet kapsamındaki Türkiye’nin çeşitli bölgelerine gönderilmesi ihtiyacından oluşmuştur. Şirketin lojistik ağı, Türkiye üzerinde bölgelere ayrılmış 12 Bölge Depo ve 126 Talep Noktasından oluşmaktadır. Her Bölge Depo, kendisine atanmış belirli sayıda Talep Noktasının malzeme ihtiyacını karşılamakla görevlidir. Kullanılacak malzemeler, yıllık malzeme ihtiyacı belirlendikten sonra Turk Telekom’un yıl başında ihale yaparak belirlediği tedarikçilerden karşılanmaktadır. Bu malzemeler 12 Bölge Depoya dağıtıldıktan sonra yıl içinde Talep Noktalarından gelen talepleri karşılamaktadır.
Proje, lojistik sisteminin envanter tutma maliyeti ve ulaşım maliyetinden oluşan lojistik maliyetini azaltma ve lojistik sisteminin servis seviyesini iyileştirme çalışmalarını kapsamaktadır. Proje kapsamında öncelikle lojistik sistemini tanımak ve sorunlarını anlamak II amacıyla şirketten sağlanan talep verilerilerinin analizi yapıldı. Analizler sonucunda, sene başında tedarikçilerden sağlanan malzemelerin bölge depolara dağılımında sorun olabileceği, bölge depo sayılarının ihtiyaçtan fazla olabileceği ve tedarikçilerden malzeme talep ederken ya da malzemeleri hizmet noktalarına ulaştırırken uygulanan belirli bir envanter politikası olmadığı sonucuna varıldı. Şirketin kullandığı 2000 ürünün incelemesi yapılarak fiyat çarpı talep edilirlik oranı en yüksek 50 ürün, oluşturulacak modelde kullanılmak üzere belirendi. Yapılan literatür taramalarının sonucunda, Turk Telekom lojistik sistemine en uygun envanter politikasının belirli servis seviyesi üzerinden hesaplanacak, yılda birkaç kez tedarikçiden alım yapılacak ve lojistik maliyetleri minimize edecek bir model olacağına karar verildi. Şirketin tuttuğu son üç yılın talep verileri kullanılarak her ürünün her bölge depo için talep dağılımı belirlendi ve bunlar üzerinden bir ARENA benzetim modeli oluşturuldu. Performans ölçüleri, karar değişkenleri ve kısıtlar göz önünde bulundurularak çeşitli senaryolar oluşturuldu.