ETİ - PAZARLAMA VE TALEP TAHMİNİ DOĞRULTUSUNDA BÜTÇELEME SİSTEMİ

Grup CİNKEKLER: Mehtap Hilal Çay, Emre Ersü, Hüseyin Kara, Öznur Us, Arzu Yavuz

Proje Özeti

Eti ޞirketler Grubu'nun pazarlama ve satış aktivitelerini düzenleyen Eti Pazarlama A.ޞ.'de yürütülen bu proje süresince yapılan gözlemler sonucunda, Yönetim Kurulu tarafından belirlenen yıllık toplam satış hedefinin dağıtım yapılan kanal ve bölgelere kırılımında sistematik ve analitik yöntemler kullanılmadığı için rasyonel bir satış planı yapılamamaktadır. Bunun sonucunda, planlanan satış hedefleriyle reel satışlar arasında istenmeyen sapmalar olmuştur. Bu soruna çözüm olarak yaklaşımımız, farklı kırılımların şirketin karlılığı açısından optimizasyonunu yapacak bir matematiksel model oluşturmaktır. Problemin yapısı düşünülerek, "Optimal Ürün Karması Modeli" kullanmak amaca uygun görülmüştür. Yapılan deneme çalıştırmaları sonucu, bu model son haline getirilmiş ve alınan örnek verilerle model çıktıları olan SKU, kanal ve bölge bazında satış hedefleri ve bu değerlere göre elde edilebilecek maksimum şirket karı belirlenmiştir. Bu aşamadan sonra, duyarlılık analizleri yapılmış ve kanal, marka ve bölge satış hedeflerinin karlılığa etkisi belirlenmiştir. Ayrıca, şirketin gelecekteki olası durumları önceden tahmin etmesine yardımcı olacak senaryolar geliştirilmiş ve analizleri yapılmıştır. Bu analizlerin amacı, şirketin bu farklı senaryolarda şirket karlılığının nasıl etkileneceğini görmek ve buna göre hareket etmesini sağlamaktır. Son olarak, şirket yetkililerinin oluşturduğumuz modeli kullanmasına yardımcı olacak bir arayüz hazırlanmıştır.