ETİ Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş. - Ürün Dağıtım Sistemi Tasarımı

Tasarım-ı Şahane : Ayşe Nur SEZER, Büşra BİTLİSLİ, Halil ŞAHİN, Mustafa Ümit Öner, Uğur ÖZTÜRK

Proje Özeti

1961 yılında kurulan ve lezzet uygarlığı sloganıyla müşterilerinin damaklarında ve zihinlerinde kalıcı bir iz bırakmayı amaçlayan ETİ, bunu, 6 fabrikasında ürettiği 45 markaya sahip 300 ürün ile yerine getirmeye çalışmaktadır. Bu ürünlerin müşterilere ulaştırılmasında 6 fabrikadan hizmet alan 17 depo; 17 depodan hizmet alan, sayısı her geçen gün artan distribütörler; bu distribütörlerden ürünlerini alan satış noktaları ve bu satış noktalarından ihtiyacını karşılayan tüketiciler ETİ’nin üretim ve satış zincirini oluşturmaktadır. Projemizi yürüttüğümüz ürünlerini Eskişehir’den teslim alan Ankara Deposu, bu ürünleri İç Anadolu Bölgesi’nden hizmet alan distribütörlere talep edildiği zamanda ve talep edildiği miktarda ulaştırabilmeyi amaçlamaktadır. Piyasaya yeni sürülen ve fabrikalar tam kapasite çalışmasına rağmen talebi karşılanamayan ürünler (tahsisli ürün) için bu hedefe ulaşılamamaktadır. Projemizde öngörülen amaç, İç Anadolu Bölgesi’nden hizmet alan distribütörlere bu tahsisli ürünlerin mevsimsel etkileri de gözeterek istenilen zamanda ve mümkün olan miktarda ulaştırılmasını sağlayacak bir ürün dağıtım sistemi tasarlamaktır. Bu amaç doğrultusunda mevcut tahsis algoritması incelendi ve mevcut sistemde İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan distribütörler için müşteri kümeleri (cluster), rotaları ve müşterilerin hizmet aldığu günler belirlendi. Müşteri tiplerine (bakkal, kuruyemişçi vb) ve potansiyeline (düşük-düşük, düşük-orta, düşük-yüksek vb) göre belirlenen aylık hedefler müşterinin geçmiş satışları göz önünde bulundurularak günlük bazda kırıldı (tahsis edildi). Tahsisli ürün algoritmasının girdileri günlük satış hedefleri, araç rotaları ve depoda bulunan ürün miktarı iken; çıktıları ise satış noktası ürün miktarı ve araç rotası ürün miktarıdır. Bu doğrultuda eldeki ürün miktarını müşterilerin hedefleri doğrultusunda dağıtan bir matematiksel model geliştirildi. Bu matematiksel modele göre eldeki ürün miktarı hedeflerden az olduğunda tüm ürün müşterilere atandı, eldeki ürün hedeflerden fazla olduğunda ise müşterilere hedefleri kadar atama yapıldı. (Bu noktada ne yapılması gerektiği konusunda firma ile görüşüldü.) Bu şekilde her nokta potansiyeli kadar ürün alırken, ürünün en fazla noktaya yayılması koşulu sağlanmış oldu. Yeni geliştirdiğimiz algoritmamız ile mevcut ürün miktarını ilk gelen müşterilerin (FIFO) almasının önüne geçilmiş oldu. Böylece eldeki ürünlerin daha fazla müşteriye dağıtılma (penetrasyon) ihtimali arttırılarak ürün bilinirliği arttırılmış oldu ve ürünlerin araçlarda dolaştırılması ile azalan ürün tazeliği arttırılmış oldu. Son olarak, tahsis sisteminin girdilerinin girilip çıktılarının alınabileceği arayüz ilk kez kullanan bir kişinin rahatlıkla kullanabileceği şekilde tasarlandı.