İŞ BANKASI - BANKAMATİK TAHSİS YERİ KARAR DESTEK SİSTEMİ TASARIMI

Grup İŞž BAޞINDA: Gökhan Ceyhan, Enes Faruk Göçer, Sinem Mutlu, ޞahan Yıldız, Cem Yoğurtçu

Proje Özeti

İş Bankası, 1194 şubesi, 4400'ü aşan bankamatik sayısı, 55 nakit yönetim merkezi, 14 milyona varan müşterisi ve diğer operasyonel birimleri ile birlikte Türkiye'nin en büyük özel bankasıdır. İş Bankası'nın uzun vadeli hedefleri arasında işlem maliyetlerini azaltmak yer almaktadır. Bu kapsamda, İş Bankası şubeler üzerindeki operasyonel yükü kademeli olarak alternatif dağıtım kanallarına yönlendirmeye çalışmaktadır. Müşterilerin şubeler aracılığıyla gerçekleştirdiği işlemleri alternatif dağıtım kanallarına yönlendirerek şubelerde bekleme süresinin iyileştirilmesini ve servis kalitesini arttırmayı hedeflemektedir. Projemiz alternatif kanalların bankamatik koluyla ilgili olup, bankamatik kurulum sürecinin iyileştirilmesini amaçlamaktadır. Mevcut sistemde yeni bankamatiklerin açılması ya da mevcut bankamatiklerin sistemden çekilmesi gibi kararların daha sistematik bir şekilde verilmesi amacıyla, İş Bankası bankamatiklerine olan işlem talebini bulmak projemizin temelini oluşturmaktadır. Bu temelden yola çıkarak bankamatik yatırım ve tahsis sürecinin iyileştirilmesi nihai hedefimizdir. Bu bağlamda, projenin ilk aşamasında ilçenin potansiyelini öngörebilmek amacıyla, ilçe bazında işlem sayısını tahmin eden bir regresyon modeli geliştirilmiştir. Bu model ile bir ilçede gerçekleşmesi beklenen işlem sayısı aralığı belirlenerek, o ilçeye kaç tane bankmatik kurulması gerektiği kararı verilebilecektir. İkinci aşamada ise, bir ilçede kurulacak bankamatiklerin lokasyon bazında işlem ve gelirini tahmin edebilmek için regresyon modelleri geliştirilmiştir. Bu modellerden yola çıkarak, kurulacak bir bankamatiğin lokasyon özellikleri saptandığında bu bankamatikten elde edilebilecek gelir ve işlem sayısı tahmin edilebilecektir. Son olarak bu modellerin kullanımı ve devamlılığını sağlamak amacıyla İş Bankası için bir arayüz geliştirilmiştir.