FORD OTOSAN - BOYA ATÖLYESİ KAPASİTE PLANLAMA PROJESİ

GRUP 18: Melisa Akyel, Atakan Berk, Enes Gök, Deniz Eren Günay, Alperen Oktay Şahin, Ömer Turan Şahinaslan 

1959 yılında Ford Motor Company ve Koç Holding ortaklığı ile kurulan Ford Otosan, Türkiye’de 4 fabrika ve 2 Ar-Ge merkezi ile faaliyet göstermekte olduğu otomobil sektörüne önderlik eden bir kurumdur. Projemizi yürütmekte olduğumuz Gölcük fabrikasının boyahane biriminde sadece Transit tipi büyük araçlar boyanmaktadır. Boyahaneye giren araçlar toplamda 18 istasyondan geçmektedir. Akış esnasında makine arızaları, üretilen araca ve renge bağlı hat dengesizliği, manuel iş yoğunluğu gibi problem belirtileri analizlerle tespit edilmiştir. Boyahanenin ideal kapasitesine yaklaşabilmesi adına hatların araç tipine ve rengine bağlı olarak daha dengeli hale getirilmesi, istasyonlardaki işçi-iş dengesinin kurulması, darboğazların tespit edilip asgari seviyeye indirilmesi üzerine bir sistem tasarımı amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda fabrikadaki yapılacak iyileştirme çalışmalarının etkisini görmek ve doğru kararları verebilmek adına Gölcük fabrikası Boyahane hattının tüm sistemiyle birlikte simüle edilme çalışması Arena programı üzerinden yapılmıştır. Yaptığımız veri analizi üzerinden tespit edilen darboğazlar simülasyon üzerinde de aynı şekilde tespit edilmiş ve doğrulaması yapılmıştır. Daha sonrasında bu darboğazlar üzerinde simülasyon çıktılarının MATLAB üzerinden istatistiksel olarak güncel durum analiz edilmiş ve darboğaz üzerinde değişiklikler denenerek iyileştirme önerileri oluşturulmuş ve grafiksel olarak ifade edilmiştir. Aynı zamanda, modellerin her istasyonda farklı süreler içermesinden kaynaklı araçlar arası oluşan zaman boşluğundan kaynaklanan probleme bir matematiksel model kurularak o günkü üretilecek araçların sıralamasının nasıl gelirse hedeflenen günlük araç üretim sayısına ulaşılabileceği elde edilmiştir.